Wednesday, April 22, 2009

kecerdasan emosi dan spiritual~

Manusia yg bertindak berdasarkan kecerdasan intelektual(IQ) semata-mata adlh manusia
yg kaku atau 'robot'.Mereka blh berjaya dlm hidup,TETAPI pengisian nilai dlm diri mereka
SIFAR.Mereka hanya mengejar harta,pangkat,kekayaan dan kesenangan hidup.Hanya bertunjangkan duniawi semata.Seharusnya ia perlulah digabungkandgn kecerdasan emosi(EQ).Kecerdasan emosi membantu org utk melahirkan rasa gembira,suka,prihatin,marah,sedih dan bnyk lg.Inilah yg dikatakn 'nilai'.

Namun,kedua 2 nilai ini td belu ckp utk melahirkan peribadi yg sempurna.Oleh itu,IQ dan EQ seharusnya digabungkan dgn nilai spiritual.Kecerdasan spiritual akan mmbntu manusia mengeluarkan nilai diri dr sudut plg dalam yg ad pd diri mereka(self conscience).Maka ak muncullah org yg kuat mmbntu org yg lemah,yg kaya mmbntu yg miskin dan yg lebih akn mmbntu yg kurang.Ringkasnya,nilai kemanusiaan ini akan terdidik pd landasan yg dikehendaki agama.

Tahap IQ adlh tetap manakala thp EQ blh ditingkatkn.Sebenarnya kecekapan emosi blh dipelajari dan ditingkatkan oleh sesiapa dan di mana shj.Dgn melihat dr sudut kemanusiaan,terbukti bkn IQ yg mmpengaruhi nilai dan watak seseorg.Sebaliknya,ia bergantung kpd kemmpuan emosi dan kita sbg manuasia dinasihatkn agar sentiasa menigktkn kecerdasan emosi dan spiritual.


BAGAIMANAKAH CARANYA??

Dalam Islam ,perkara pntng yg prlu ada utk meningktkn kecerdasan emosi dan spiritual ialah dgn sentiasa mengamalkan konsep kerndahan hati,berserah diri,keikhlasan,konsistensi,menyeluruh,integriti,dan peyempurnaan.Hakikatnya,nilai ini telah lama diajar oleh RASULULLAH s.a.w. sejak 1400 thn yg lalu.Ini jelas terbukti kecerdasan emosi dan spiritual adalah AKHLAK dlm ISLAM.

Robert K Cooper ,PhD dan Ayman Sawaf pula mmberikan 1 kaedah utk meningkat kn kecerdasan emosi iaitu dgn bgn 5 min lbh awal drpd kebiasaan.Luangkan seminit 2 utk duduk dgn tenang dan pasangkan telinga hati.KELUARLAH DARI FIKIRAN DAN MASUKLAH KE DLM HATI.Cara ini mampu mndtgkan kejujuran emosi,meningkatkn nilai2 kebijaksanaan dlm jiwa dan menyalurknnya ke dlm diri sehingga kita dpt mengaplikasikannya dgn lbh berkesan.

Menurut Dr.Ary Ginanjar pula,sbg org ISLAM,SOLAT adlah cara terbaik utk mncapai tahap 'keluar dari fikiran dan masuk ke dlm hati'.Solat yg dilakukan dgn khusyuk mampu menajamkan hati dan menjelmakan sifat2 ALLAH S.W.T. yg terpuji dlm diri.



P/s~haa!!!!!!!kan da terbukti 2.... ak ad jln plg mudah,which is SOLAT....Tp,itulah...lalai dan leka lg....selalu sgt lewat2 kan solat 2....rse rindu sgt kat skola....klu kt skola,mesti solat awal....xde nye lmbt2 ni...

mcm mne la ak ni nk jd baek,klu solat pon sambil lewa....adoi~so,ap yg penting skrg???
tingkat kan usaha dan pastikan solat diawal waktu!
hmm....berfikir sejenak~
klu ak gi kt mne2 shopping complex,mesti surau die kecik...npe ek??
tmpt bli brg, sikit nye gaban la besarnye...2 la sbnrnye cara org bkn islam hanyut kan kite....
lg pulak,telekung kt tmpt 2 msti kotor dan busuk!!!xde org yg incharge ke nk bersihkan...
huhu~konlusinya,klu nk keluar msti bwk telekung....hmm...ak mesti bwknye....sbb 2 ak ske bwk beg bsr2...senang do...sume bnde blh sumbat...
GOD loves us~thats why la ALLAH bg kte akal disamping hati....bezanya,nak ngn xnak je....
samada nk pd agama atau x....


0 comments: