Friday, January 08, 2010

sedar bukan sekali

assalamualaikum...
bismillah ar rahman ar rahim~

sebuah kisah.....
seorang ibu lingkungn umur akhir 30-an berjalan memimpin anak-anknya...
mahu ke sekolah katanya.
untuk membeli brg persiapan persekolahan..
buku-buku,baju-baju.
dihatinya gusar,'cukupkah duit yg aku bawa ni?'
bukan tidak yakin dgn rezeki ALLAH,tapi adat rasa itu tetap dtg.
anak-anak diacu baju ke tubuh meraka,untuk melihat kesesuaian.
lalu diambil shj apa yg ada,kerana itu yg paling murah.
kemudian dicapainya pula set buku tahun 1 dan 2.
sampai di kaunter,duit tidak mencukupi.
kurang untuk membeli set buku tahun 2.
ibu tersebut memandang penuh pilu anak-anaknya.
ditebalkan muka,direndahkan maruah,diabaikan rasa malu yg terbuku,si ibu berkata,
"boleh saya hutang dulu untuk duit buku-buku ni?"
si penjual memandang,bukan tidak kasihan,bukan tidak punya hati,tapi dia hanya mnjalankan tanggungjawab disitu.
bkn tuan punya,bukan tauke.
justeru,"tak boleh kak,"
apa yang cukup,si ibu bayarkan dulu.
dalam hatinya tekad,'aku mesti cari jalan'
demi anak-anak............................




apa khabar semua??^_^

di pagi yg hening,damai~
sebenarnya ak baru je lps call mak(3 pagi,mesir,9 pagi,m'sia)...
borak-borak...dgn mak,dgn bapak...rindu pd mereka yg tak pernah padam~
huhu
mcm biasa lah,semua perkara di sekeliling aku ceritakan.
kuliah,tramc0,pakcik jual ikan..haa,semUA lah!
hehe,,,mak pun sama...
mak kata,barang kat malaysia tanah air ku bnyk naik.
huish~aku duduk kat mesir(duit murah) pon dah rasa tercekik.
mak kata,skrg kena jimat cermat...
semua dah mahal.
tak lama lagi tariff elektrik pon akan naik.
hmm..jap!*berfikir*
mcm mana ye??
family aku yg mampu pon ckp mcm 2.
ni kan pulak org2 yg mmg ada mslah kewangan.
mcm mana ye??
kasihan.....
sedangkan kita disini,yg punya kesenangan,bagaimana??
salurkan duit ke mana?
pada siapa?
utk apa?
*sigh* manusia kian lalai....bukan hanya bazir wang,bahkan waktu juga!(aku la 2...)
ish3...

tahun baru yang menjelma,dtg bersama dgn kegembiraan,kekusutan,keraguan dan bnyk lagi.
perasaan berbeza-beza bg setiap individu.
aku bagaimana??duit yang aku mula fikir...
haha,,,dah nama pon duduk sndiri~ tu je la yg dok main kat kepala ni haa...
huhu~haish...mcm mana pulak la dgn org yg ada ank nk mula sekolah.kat malaysia nun.
yg serba serbi mahal sekarang ni.
aku rasa,setiap mula sesi persekolah yg baru,aku mmg demand.klu boleh semua nk baru.
(mase kecik-kecik a ^_~ ,kat sekolah menengah ok jer~kain sekolah ak pakai dr f1 sampai f5!haha)
tapi tadi,mak kata,ada org x dpt beli buku sekolah utk anak sbb x cukup duit.
pap!terkesan sungguh dihati aku~waaa!!!!aku faham perasaan tu.....(sama mcm bile aku nk beli atlas x cukup duit ari2!!huuu)*sedeh sekejap*
oh,diriku~bkn x sedar,tapi terlupa.
ada yang lagi susah dari kita.
klu ditanya cukup atau x,mmg xpernah cukup,kan?
maka,berbalik pada diri kita.
aku yakin,kesedaran tu ada.
bahkan bukan sekali.
cumanya,kita ni alpa.
lupa.
kerana perkara ini terjadi bukan pada kita.
bukan pada ahli keluarga kita,kan?
justeru,mari kita singkap semula tabir hati.
lihat jauh ke dasar,adakah kita punya rasa simpati?
lagi -lagi buat saudara seISLAM.
jika jwpnnya ya,ALHAMDULILLAH.perkara asas dalam agama masih ada.
yakni ikhsan.
jika TIDAK,renung2 kan lah...
tak selamanya kita kaya.tak selamanya kita hidup.pada akhirnya,semua akan pulang ke pangkuan ILAHI juga.kaya atau miskin,tiada yg terkecuali.

2 comments:

freewriter said...

ish2
kesian si ibu td..
hmm
yg penting semuanye sama di sisi Allah.
kecuali mereka yg bertaqwa.

MuNirAh said...

btol2..~
kalo nk tnye ckup,smpi biler pn kite x pna ckup..nice post..
keep it up!..

p/s:miss u like crazy^_^