Thursday, November 25, 2010

harga yg sama tapi nilai berbeza

salamun 3alaik~
midnight,,,betul2 tgh malam ni!takut?huh~x langsung,,,insyaAllah selamat lah,selagi aku ada Dia disisi,,,hehe
tgk!kan dah kate,,,tadi kemain lagi semngt berkobar-kobar nak update blog,,,sekali,dpt laptop plus internet,ape pon xtau nk tulis!hahaha
merujuk pada tajuk diatas,ni lah kot bnda yg aku nk sampai kn,,,mcm penah jumpa je kn tajuk ni,,,mmg la weh,aku penah buat post psl ni jugakk kot!hailaa~~~cbe tgk post thn 2009,,,and hari ni,aku nk ingt kan blk diri aku yg selalu sgt lupa tntang SYUKUR,,,insyaAllah utk korg2 juga,,,,

klu korg diberi LE200 (lebih kurang RM108) ape bnda pertama yg korg akn buat?bayar sewa?haish~~bukan2,,,ni bukan duit korg,tp ade org bg,hadiah,,,mcm derma lah dri sang2 dermawan,,,haa,ape dalam fikiran korg?
aku bgtau yg dalam fikiran aku ye,,,
aku nak pergi makan kat akher saa' (kedai burger firah yg terbaeekk!!^^),nak gi genena mall,cari 1 bju@ sweater,xpon beli kasut baru,,,haha,,,pantang nmpk yg lawa weh!xpon beg,,,(tapi aku ckp la,prinsip aku,beli bnda yg aku akan pakai dan yakin xkn berhabuk dlm almari,jd x membazir kn,,,huhu,yeke??)
oh,plus,klu boleh aku harap org yg bg aku duit ni akn top up sket dr LE200 jd LE250,,,hehe,,,boleh buat gi daftar beruk band etisalat yg unlimited!huhu

tapi,nak dijadi kan cerita,org lain x sama dgn aku,,,pernah jumpa bawab x??kat rumah aku ade satu,,,bawab ni penjaga imarah,serba serbi lah dia jaga,,,,kebersihan,pintu pagar,kebajikan yakni beg skolah ank tuan rumah pon dia angkat!satu imarah ni ade lebih kurang 6-7 buah rumah,,,si bawab ni tadi perlu kerja dgn semua2 tuan rumah,termasuk rumah aku,,,org arab punya stail kan weh,mmg selamba badak je suruh2 bawab ni mcm kuli,,,gi beli tu la,beli ni la,basuh tu la,basuh ni la,angkat tu la,angkat ni la,,,bapak la weh,mmg lah kau bayar gaji org tu,tapi nya xperlu kot tengking2 mcm tu,,,suruh elok2 kan molek?hailaaa~~
sedih tgk sbnrnya sang bawab ni ditengking2,,,tapi tu lah,mereka ni sanggup,,,demi sejumlah duit bulanan yg bakal mereka ni terima,,,,lebih kurang LE 50 sebulan,,,untuk satu rumah la,bukan satu imarah,,,tapi,boleh x korg bayang kn,keadaan ni?klu kita,agak2 nya la kn,snggup ke haa,melayan kn je kerenah tuan2 rumah ni,demi sejumlah wang yg sebenarnya aku kira kecil jugak jumlah nya,,,???jujur~ klu aku,aku x snggup!lagi2 pulak kna tengking ni,,,,wa x leh woooo~~musti laju je nanges pastu!
tapi nak katanya,Allah jadi kan manusia ni tak semua mcm aku,mcm kita,tp mcm mereka,,,yg pada mereka harga diri pd manusia x pnting,,tp harga DIRI PADA ALLAH YG DISANJUNG!dlm hati mereka ni ada Allah,,,agaknya,'biarlah aku ditengking,drpd aku dibelai-belai tapi hasilnya duit haram!'na3uzubillah,,,,

itu lah hakikat,harga yg sama,LE50 tu boleh kami hbs kn utk sekali mkn je dekat hardees(lebih krg utk 2 org mkn),mereka pulak guna untuk beli keprluan lain dan makanan utk bbrp hari,,,,hisy~mmg x patot lah aku ni,,,tapi tu la!hakikat yg ada dpn mata,yg sebenarnya kita nmpak tapi kita x sedar!ya Allah~~~hamba Mu ni lagho!!ampuni kami Ya Allah,,,,~

kelmarin,aku ke mohandessein,ade urusan CIB bank utk kegunaan JPA,,,pergi dgn bbrp kwn lain,,,selesai urusan je,'aku lapar~makan jom!kfc,,,hehe'
makan2,kat luar kedai tu ada org tengah kilat kn kasut,,,penah nmpk x?yg stail mcm dlm cite Charlie and The Coklat factory tu,,,org tu diri,kaki angkat sebelah (ats alat milik sang pengilat),pastu yg sang pengilat kasut ni duduk ats lantai,,,kita cam kaki org tu ade kat depan muka sang pengilat kasut la,,,

fuhh!klu kita la kn,kwn terlajak sket kaki kna muka,laju je kate 'sioot' kn?"woi,kuang ajar lah kau",,,kn?kn?x ke?aku x la~~haha,,,sb aku ckp stail lain,,,haha,,,
tapi sekali lagi,nak dijadikan cerita,dalam hati mereka ni lah Allah bagi 'ikhlas' yg mungkin tak ada dalam diri org lain,,,demi LE 2 (singgit msia je kot) tu!Ya Allah~sungguh lah,,,harga yg sama aku guna dok bukak internet kat fon(WAP etisalat),mereka guna utk sesuap makan!SYUKUR,,,mudah kn dgn kata2?tp x mudah dgn perbuatan,,,org2 mcm mereka ni lah yg Allah bg mereka dada yg lapang utk mensyukuri setip titik nikmat dari Nya,,,kita ni??
haa,,,,jawab!kita ni?nikmat sihat dibuat x endah,,,sedap2 je pegi hisap rokok lah,sedap2 pegi syisya lah,,,eiii!!!geram je tau tgk,,,
nikmat duit sedap2 je labur kat bnda x berfaedah~ nikmat makan sedap2 je x habis kn,,,,dibuang-buang lah!haish~mmg emosi lah aku tgk org mkn x hbs ni,,,siap buang pulak tu!!!cuba jd org yg suka mkn mcm aku(tp susah gak,keje nk mkn je!haha)
apa2 pon,kita doa lah agar kita sebenarnya termasuk dlm golongn2 yg berhati mulia ni,,,yg boleh buat kerja seikhlas hati kerana Allah,,,bukan kerana duit semata-mata,,,lagi2 di bidang professional ni,doktor2,bekerja lah utk memudah kn urusan org lain,,,jgn bekerja dgn tujuan utk kau seorg hidup senang!
'sesungguhnya Ya Allah,Kau tarbiyah lah hati kami ni agar kami mnjadi hamba Mu yg beramal kerana Mu,agar kelak kami menjadi Doktor muslim yg kuat fizikal juga cekal rohani,,,amiinnn~'


konklusinya,timbal balik segala nikmat yg sedang kita kecapi,,,jgn mudah melatah!yakin lah,Allah telah susun rezeki utk hamba-hamba Nya molek2,,,yg penting kita usaha,,,jgn asyik mengharap org dtg bagi gedebukk depan mata,tp USAHA!paham??!!(peringtan utk diri ku yg kerdil juga~)dan setelah usaha tu,natijah nya haruslah kita redha,,,tp jgn putus asa satu hal lagi,,,jgn pernah kau berhenti berharap pada-NYA!kerana Dia sang Pendamping plg setia utk kita,,,luah kan isi hati kalian,pasti ada jawapn!insyaAllah,,,,,,,,,~ ^^

p/s: ade rezeki aku ingin pulang,jumpa mak dgn bapak!>.< rinduuuuu sgt2! (haha,,,getik!ahhhh!ade aku kesahh~~~rindu ibu bapa tu ibadah kn?)^^

6 comments:

c-lah said...

like!

MuNirAh said...

very the like~
hahahaha~

nk g uk bole?
=)

laila said...

like too..

max'*bubble said...

kalau aku makan roti,
msti aku teringat kat kau
hahahaah
kejadah aku nk engt kau ohh ?!
hehe
sbb kau salu tegur aku kat dm dulu,
jgn buang kulit tepi.
hehe,
ohh so old tymsss :'))
n snanye aku takot bile mkn ng kau,
lagi2 bile mknn itu adalah roti >.<
HAHA !

Anonymous said...

Sangat bagus memang saya mungkin akan mendownloadnya. Terima kasih

Anonymous said...

Terima kasih untuk ini post.Admiring indah waktu dan usaha yang Anda lakukan ke dalam blog Anda dan informasi rinci yang Anda tawarkan..