Saturday, April 23, 2011

fardhu ain ke fardhu kifayah?

salam alaik~

haaa!jawab soalan aku tuh...cepat-cepat!huhu
tapi~aiman,soalan kau tu tak lengkap!ceyt poodah!

ok2...bertenang semua...haha!soalan nya berbunyi begini,
"apakah hukum kita berdakwah?"
fulemak,aiman ckp psl dakwah ni derr!adeh...gila dah nak jadi baik ke mcm mana??
ok2...bertenang,bertenang...sekali lagi,aku harap kalian bertenang!haha...bukan nak berkhutbah,tapi betuli diri juga (lirik lagu Too Phat,Alhamdulillah)

sudah,sudah,berhenti mengarut,kalau nak baca apa yg aku tulis ni,sila hilang kan persepsi kalian...maaf ye,kalau kerana diri ini anda tak mahu baca~sebab apa yg aku nak kongsikan ni adalah tentang KITA..ya,KITA!siapa KITA ni?aku dan kau lah!erk~??!tak nak lah...haa...sukati2~nak ke tak,yang penting hari ini perkongsian aku tentang KITA.KITA ni bersaudara,tahu tak?aku harus tau tentang kau,dan kau harus tahu tentang aku.noktah!adil bukan?haha~

Tolong lah weh,dakwah ni kerja ustaz ustazah je la...kau kan amik medic,nak susah2 dakwah pesal lak pulak kn~ (ayat biasa kau dan aku dgr,kan?huhu)

Kenapa ye,kita ni perlu berdakwah?Untuk apa?ala~org tu,kalau dah taknak Islam tu,buat apa nk paksa-paksa kn?ish!banyak la kau!sebab dia tak nak la kita nak bag dia nak!
Macam mana tu???
Dengan kita sampai kan,bahawa Islam ni bukan hanya "Islam", tapi "islam".ok,tau dah kalian tak paham.Aku bagi contoh ye~

cth: Saya Rajin.
Saya rajin.

sila nyatakan perbezaan~

ok2,pertama aku serahkan pada pemahaman kalian,kalau nak berkongsi,sila lah drop komen nanti!^^kita ulas lagi...sbb aku nk teruskan pada point analogi yang aku dpt semalam...

Terkadang aku juga fikir,untuk apa ye kita dakwah ni,sedang kan kita tahu kalimah Allah ni akan tertegak juga nnt!Dan kenapa pula kita kena buat?sedangkan ada ramai je ahli-ahli agama kat luar nuu...oh,persetankan fikiran seperti ini,dan cari org yg berilmu untuk menjawab soalan neh!

fadhu ain kah,atau fadhi kifayah?ah sudah,pekebenda la pulak dua-dua ni.Wa tak reti la derr, nak beza-beza kan...
Menurut ustaz aku kat sekolah rendah dulu,kalau nk jwb soaln senang je nk beza kan,fadhu ain ni yg wajib,semua musti buat!MUSTI!
Kalau fardu kifaYAH ni,ade seorg yang buat,yang lain dah tak paYAH!

Sampai sekarang aku ingat tau..haha~sengal je...maka nya,apa hukum kita berdakwah ni?oh,dakwah ni bukan solat puasa zakat tu,maka dakwah ni fardhu kifayah lah!fuuuh~~ lega aku,mujur ada org yg buat dakwah ni...idok le aku dose nnt,kn?
gitu ke??betul ke kawan-kawan???

analogi:Katakanlah dalam satu qariah ni,ada lah seorng lelaki gemuk yg meninggal dunia.Gemuk gila-gila tahap tak hengat pnye lah,lebih kurang 400kg (hiperbola jap..haha).Nak dijadikan cerita,yg ada tok Imam je nak uruskan jenazah ni.Dari nak mandikan,nak kafankan,nak solatkan,nk gali kubur,semua dia yg buat.Sebab,kata nya ni fardhu kifayah,yg lain tak buat pun tak pe!
tapi~mestilah tok Imam tu tak mampu kan???!!obviously!agak2 la kan,kalau berat tok Imam yg ala2 dah tua tu pon baru 50-60 kg,nak kena angkat org 400kg!mampu ke???!!Jangan ditanya,tengok pun tahu lah derr!!

Dan tahu kah kalian,sebenarnya,selagi jenazah berkenaan tak diselesaikan,seluruh qariah tu akan berdosa,kerana ini dah jatuh tahap fadhu ain,wajib uruskan hingga selesai!Ya,dalam konteks sebegini lah...

Maka,dalam konteks dakwah kita pada HARI INI,mampukah hanya mereka yg Ustaz Ustazah je yg buat?Cuba buka mata,JeNAzah tu diumpamakan mcm tanggungjawab dakwah kita!tok Imam tu kena pnggil lebih ramai org utk mengangkat baban berat Jenazah ni.Sama la macam kita sekarag ni.Dakwah ni perlu dipikul oleh semua org sehingga selesai~ya!S E L E S A I.Tidak akn duduk diam seorg da'ie itu selagi mana dakwah nya belum tersebar luas hingga seluruh umat manusia.Macam Jenazah tadi,tok imam dan ahli qariah tadi tidak boleh duduk menonton sahaja selagi jenAzah tadi tidak pulang ke tanah!Begitu lah yg seharusnya!MUSTI!WAJIB!

dan,jawaban pada soaln diatas,Dakwah itu fardhu ain utk kita sekarang ini.Bukan membuat hukum sendiri ye,tetapi berdasarkan zaman dan prioriti!


p/s: Maaf utk post kali ini,sekadar berkongsi input yg diperoleh ketika menghadiri ISK,semalam.Semoga ini juga salah satu jalan dakwah.InsyaAllah~
>.< jgn lupa ye,drop komen kalian tentang beza 'saya Rajin' dgn 'saya rajin'!ahaks~~~~

5 comments:

Zubair Ahmed said...

Great from farm aiman! :D

c-lah said...

saya Rajin ngan saya rajin..

perbezaan ialah kata nama khas dan kata nama am..kalau kata nama khas huruf kne besar pd permulaan perkataan. maka untuk islam dan Islam..knp perlu berdakwah dr Islam jd islam ialah utk meng amkan perkataan islam kepada org lain..maka apabila islam tu dh diamkan ianya tidak asing dimata org lain..

wallahuallam..just my opinion..kalau salah sila lah betulkan..btw I WANT THE ANSWER!!!!..nk jwpn dr.aiman...cpt2 kasi jwpn

nuraiman imam supaat said...

wah!asey!!good opinion! i like it!betul2~ di'am'kan agar islam itu dikenali,,,kerana islam itu utk SEMUA,kan?!bukan utk melayu je konon2,,,huhu
thnks dear!(=

ni version yg aku dpt dari ISK pulak...huhu

saya Rajin - nama aku ni je rajin.Tapi,x semestinya rajin kan???yela,buleh jadi sebenarnya pemalas kn??hehe
kalau,saya rajin - adalah kata sifat utk aku...maka nya pada perbuatn aku melambngkan aku rajin,even nama aku bukan Rajin!h0h0

maka~ sama lah jugak,Saya Islam= sekadar pada nama shj lah...cukup pd Ic atau agama shj...tu yg ramai org Islam x mcm islam~(na3uzubillah)
tp,saya islam= lengkap pada setiap perbuatn yg melambngkan islam tu sendiri.dia menutup aurat,dia mnjaga tat tertib,dia solat,dia berakhlak mulia,,,and sooo on~~~InsyaAllah!^^

JADI!~hehe...kita mesti lah dua2,Islam yg islam ^^ ok?insyaAllah...dan bnda ni bukan utk aku je,atau kau je,tapi utk semua!KITA semua!
Allahu3alam~

c-lah said...

i like the answer very the right la dr.aiman...btw ISK tu ini sejarah kita ke?

nuraiman imam supaat said...

yup2,,ini sejarah kita,,,dr Asey dah pernah ikut?huhu (=